Meny
 Startsida
 Om oss
 Stadgar
 Kontakta oss
 Aktiviteter
 Möten
 QRO
 Repeater
 Foto
 Styrelsen
 Vem gör vad?
 Länkar
 Gästbok
 8S8BT
Repeater
 
GSA driver tre repeatrar (relästationer) i Göteborg. En på kortvåg, en på VHF och en på UHF. Alla tre repeatrar har anropssignalen SK6SA/R. Du som vill höra på trafiken kan lyssna på utfrekvensen för varje repeater. Varje söndag, med undantag från sommaruppehållet, hålls det ett GSA-nät över vår 2-meters repeater (R2). Detta nät börjar direkt efter SSA-bulletinen, som startar klockan 20:00. Radioamatörer är välkomna att checka in på nätet, det finns inget krav på att man måste vara medlem i GSA för att kunna checka in.
Lyssnaramatörer (SWL) kan checka in via epost till bullen@sk6gsa.se
 
Våra repeateransvariga är Lasse - SM6ETR & Leif - SM6XNO.
Båda dessa herrar kan nås via e-post till: repeater@sk6gsa.se
 

Vår 2-metersrepeater finns på frekvensen RV-52 (R2) - 145.650 MHz.
Sändaren är en STORNO 713, liksom den separata mottagaren är av samma typ.
Mottagarantenn är en 3 stackad 5/8 ca 130 möh och sändarantenn är en 4 stackad
dipol ca 125 meter över havet. Kavitetsfiltrena är hemmagjorda.
 
Logik: RLM 2.3, av SM2UMH, Peter.
Dator: PC 386, 4Mb RAM, 40 Mb HD.
Öppnas med 1750 eller subton 114,8 Hz.
En ny R2 repeater är under uppbyggnad som kommer att ersätta de gamla komponenter och felaktigheter som kommit med åren.
Leif - SM6XNO är den som driver uppgraderingen av R2 repeatern.


Vår 70cmsrepeater finns på frekvensen RU-370 (RU0) - 434.600 MHz.
Repeatern har ett 2MHz skifte för att tillmötesgå den nya standarden.
Öppnas med 1750 Hz eller subton 114,8 Hz.
QTH är Guldheden och repeatern genomgår fortlöpande olika tekniska experiment. För tillfället går repeatern med reducerad räckvid pga andra applikationer. Sändaren och mottagaren är båda av märke Johnson. Sändaren använder en 4 stackad dipol medan mottagaren använder en 4 stackad 5/8.
Senare kommer det att finnas IRLP tillgänglig på denna.


Vår 10-metersrepeater har utfrekvens 29,680 Mhz och infrekvens 29,580 Mhz.

Sändaren finns i Guldheden och mottagaren finns i Kortedala. Mellan dessa länkas ljudet och styrsignal.Öppnas med 1750 Hz eller subton 110,9 Hz.


Microvågsrepeater
GSA upplåter även QTH till en mottagare för 23 cm repeatern SK6RKI på kanal RM6 (1297.150 / 1291.150 MHz). Mer information om denna kan hittas på SM6RTNs websida.
http://www.gbg.bonet.se/berglund/